Utama Selebriti, Hiburan, Filem, Muzik Mengapa Elvis Mewarnakan Rambutnya?

Mengapa Elvis Mewarnakan Rambutnya?

Rambut Elvis Presley hampir sama ikonik dengan suaranya. Legenda rock and roll itu terkenal dengan pompadournya yang bercorak sempurna - sentiasa dalam warna hitam legam yang sama. Penampilan itu menjadi popular di kalangan bintang rockabilly dan rock and roll apabila Elvis mula menetapkan standard untuk gaya rambut lelaki. Inilah yang anda perlu tahu tentang kunci gelap tandatangan Elvis.

Elvis Presley mencukur rambutnya untuk Tentera A.S. pada tahun 1959 | Arkib Michael Ochs/Getty Images



Elvis berambut perang semula jadi

Raja Rock and Roll dilahirkan oleh Vernon dan Gladys Presley pada 8 Januari 1935, di Tupelo, Mississippi. Budak bandar kecil itu, yang tinggal di rumah dua bilik bersama ibu bapanya, sebenarnya berambut perang semula jadi semasa dilahirkan.

Pada masa remajanya, rambut Elvis mula menjadi gelap secara semula jadi kepada warna perang kotor atau coklat muda. Anggota Mafia Memphis Jerry Schilling - yang baru berusia 12 tahun ketika dia bertemu dengan Elvis yang berusia 19 tahun semasa permainan bola sepak sentuhan di Memphis - menulis tentang rambut Raja semasa pertemuan pertama dalam memoirnya pada 2006, Saya dan Lelaki Bernama Elvis: Persahabatan Sepanjang Hayat Saya dengan Elvis Presley .

Rambutnya, tulis Schilling, walaupun disikat dengan menarik, berwarna coklat berpasir yang kelihatan rata-rata - bukan yang dicelup, hitam legam yang akan menjadi begitu biasa di kemudian hari.



Elvis Presley pada tahun 1940-an | RB/Redferns

BERKAITAN: Adakah Elvis Presley Mendapat Operasi Hidung?

Raja Rock and Roll itu mewarnakan rambutnya dengan warna hitam legam

Semasa usia lewat remaja dan dewasa muda, Elvis mula mewarnakan rambutnya hitam - sekali, walaupun dengan pengilat kasut hitam - secara tetap. Dia juga membesarkan jambangnya, yang dianggap agak skandal pada masa itu.



Sesetengah peminat percaya Elvis mewarnakan rambutnya hitam sebagai penghormatan kepada ibu tercintanya, yang juga mempunyai rambut gelap, selepas dia meninggal dunia. Tetapi yang lain hanya percaya dia mahukan rupa yang tegang, budak jahat yang akan membuatkan dia popular dengan wanita - dan lebih fotogenik pada skrin. Warna hitam pekat yang digemarinya berbeza dengan mata biru beraisnya, yang menjadikan rupa yang tidak dapat dilupakan yang menoleh.

Larry Geller, yang membuka salun rambut mewah pertama di Hollywood untuk lelaki (melayan pelanggan seperti Marlon Brando ) pada tahun 1964, memainkan peranan penting dalam membantu Elvis mencapai penampilan uniknya. Dia mencipta rawatan rambut tersuai dan campuran pewarna untuk Elvis, kerap mengurut kulit kepala Raja untuk memastikan keadaan sihat, dan menukar penyembur rambut secara tetap untuk mendapatkan hasil yang terbaik.

Geller memberitahu Yahoo Beauty pada tahun 2015, saya pernah pergi ke kedai makanan kesihatan dan mendapatkan syampu asas jinak dan mendapatkan beberapa kapsul vitamin dan tuangkan 99 peratus aloe vera tulen dan herba lain ke dalamnya, dan goncangkannya. Itulah yang saya gunakan pada rambut Elvis. Dia berkata kepada saya, sejak awal lagi, 'Anda boleh melakukan apa sahaja yang anda mahu dengan rambut saya, tetapi satu perkara-pastikan saya menyimpannya!'



Priscilla dan Elvis Presley | Frank Edwards/Fotos International/Foto Arkib/Getty Images

BERKAITAN: Pengawal Peribadi Elvis Presley Berfikir Elvis Menjadi Setia kepada Priscilla Presley Seperti 'Cuba Menjadi Bujang di Rumah Pelacuran'

Elvis meminta Priscilla untuk mewarnakan rambutnya dengan warna hitam juga

Elvis sentiasa khusus tentang gayanya. Dia suka bersungguh-sungguh dengan penampilannya, berhati-hati untuk menghasilkan rupa ikonik yang menyerlah. Semangat itu meluas kepada isterinya, Priscilla Presley, juga.



Malah, apabila Elvis dan Priscilla mula berkencan, dia memintanya untuk mula mewarnakan rambutnya yang hitam legam juga. Dia juga mahu dia mengusiknya sebanyak mungkin.

Elvis menegaskan bahawa [Priscilla] mewarnakan rambutnya dengan warna hitam pekat untuk menjadikan mata birunya lebih menyerlah dan menjadikannya seperti sarang lebah, Sonny West, bekas pengawal peribadi Elvis, menulis dalam memoirnya pada 2007, Elvis: Masih Menjaga Perniagaan .

Pada hari perkahwinan mereka, Priscilla dan Elvis terkenal dengan gaya rambut setinggi langit dalam warna hitam yang sama. Rambut Elvis, seperti banyak perkara lain dalam hidupnya, menjadi kunci, bahagian yang boleh dikenali tentang dirinya.

Adakah Mata Elizabeth Taylor Sebenarnya Violet?

Getty Images/Getty Images

Anda sentiasa mahukan apa yang anda tidak boleh miliki, dan dalam kes ini, kami mahukan mata Elizabeth Taylor. Pernah dianggap sebagai wanita paling cantik di dunia, Elizabeth Taylor adalah definisi glamor Hollywood pada skrin, dan di luar, dan peminat di seluruh dunia tidak dapat berpuas hati dengan matanya yang berkilauan. Orang Australia pengkritik filem, David Stratton, teringat terkejut dengan warna matanya semasa tayangan perdana filem pada tahun 1973, menulis (melalui Yahoo! ), 'Saya telah dibawa ke kehadirannya di majlis resepsi rasmi dan mendapati diri saya terpesona oleh mata ungunya yang terkenal. Saya tidak pernah melihat mata warna itu sebelum atau sejak dan saya tidak percaya penonton pawagam dapat menghargai betapa luar biasa mereka.' Tetapi adakah mata Elizabeth Taylor sebenarnya berwarna ungu?

mengikut LiveScience , mata Taylor adalah perkara sebenar. 'Terdapat pelbagai warna biru dan kelabu, dengan banyak warna di antaranya. Violet mungkin pigmentasi tipikalnya,' Norman Saffra, pengerusi jabatan oftalmologi di Pusat Perubatan Maimonides di Brooklyn, N.Y., memberitahu Life's Little Mysteries (melalui LiveScience ). 'Adalah mungkin untuk mempunyai warna mata itu[,] semuanya bergantung pada jumlah melanin.' Pada akhirnya, penampilan iris bergantung pada berapa banyak pigmen semulajadi melanin yang terkandung di dalamnya, yang ditentukan oleh genetik. Pada asasnya, mata Taylor mempunyai jumlah melanin yang sangat spesifik dan jarang berlaku.

Warna mata Elizabeth Taylor sentiasa menarik perhatian

Getty Images/Getty Images

Elizabeth Taylor sering memilih untuk memakai pakaian dan aksesori biru atau ungu untuk menonjolkan warna mereka. Saffra menyatakan bahawa warna mata juga boleh kelihatan berubah berdasarkan penyerapan cahaya mata, sama ada ia dari matahari atau pantulan pakaian. Selain warna mata yang unik, aktres yang memenangi anugerah itu juga dilahirkan dengan distichiasis, gangguan genetik yang menghasilkan barisan tambahan bulu mata yang subur (gandakan bulu mata!), menyerlahkan lagi matanya.

Dilahirkan di London pada tahun 1932, keluarganya berpindah ke Amerika sebelum bermulanya Perang Dunia II, dan pada tahun 1942, Taylor telah mendapat peranan lakonan pertamanya dalam filem itu, Seorang Lahir Setiap Minit (melalui Orang ramai ) . Dua tahun kemudian, dia menjadi bintang pelarian dalam filem 1944 Baldu Kebangsaan dan tidak lama selepas itu, dia menjadi wanita pertama yang menjana $1 juta untuk satu filem Cleopatra Sepanjang dia kerjaya , dia menang dua Anugerah Akademi dan menerima beberapa pencalonan lain, dan menurut CNN , dia mentakrifkan semula selebriti dan 'merupakan kehadiran yang meluas dalam budaya Amerika seperti Presiden Eisenhower, Mickey Mantle, Elvis presley , dan Marilyn Monroe .'

Walaupun warna mata Taylor telah memikat dan memikat penonton selama beberapa dekad, ia hanya sebahagian kecil daripada warisannya yang akan kekal.